Termit

    Sometermien avaamista

    Termi ja perässä mitä se tarkoittaa ja miten sitä käytetään. Lista päivittyy niin, että uudet termit tulevat julkaisun alkuun.

    Sitoutuminen

    Julkaisun tilastoissa on kohta sitoutuminen. Se tarkoittaa yhteislukumäärää julkaisun tykkäyksistä, jaoista, kommenteista ja klikkauksista.

    Matrix

    Omakeksimä termini algorytmimuutoksille: algorytmille. Olet todennäköisesti törmännyt Matrix-sanaan elokuvien yhteydessä. Mielestäni Matrix kuvaa erinomaisesti algorytmimuutoksia. Koodia, ymmärtämätöntä -jotkut ymmärtää, lukee, näkee. Jotkut eivät näe, eivät ymmärrä ja toimivat silti, vaikkeivät Matrixia tunnusta tai tiedä. Siispä, algorytmi on Matrix. Loogista eikö?
    Algorytmit pikaselityksellä ryhdittävät somessa julkaisujen toimintaa, miten ne näkyvät seuraajille, miten keräävät katseita ja miten julkaisuun sitoutumiset vaikuttavat julkaisun elinikään ja kokonaisnäkyvyyteen.

     

    Tägääminen

    Voit merkitä julkaisuusi sivun, henkilön, tapahtuman tai ryhmän. Kirjoita @ merkki ja aloita kirjoittamaan haluamaasi. Avautuu valikko, josta voit valita oikean vaihtoehdon. Facebookissa tägäys on onnistunut, kun haluttu tulee sinisellä julkaisun luomistilassa ja julkaistussa tägäys näkyy boldattuna, eli tummemmalla, kuin muu teksti. Kun tägäät henkilön tai yrityksen oman yrityksesi julkaisuun, tägätty saa ilmoituksen tästä.
    Tägäyksen kautta julkaisun lukija pystyy klikkaamaan sivulle, tapahtumaan, ryhmään, tai henkilön profiiliin.
    Jos tägääminen ei onnistu, sivun tai henkilön asetukset estävät tägäyksen. TAI vikatila Facebookissa estää tägäämisen, esim. tilanne, jossa copy + paste toiminnolla siirrät tekstin julkaisuun mobiililaitteella -tägääminen ei välttämättä onnistu. Silloin tee ensin tägäys, sitten vasta liität tekstin julkaisuun ja asettelet tägäyksen oikeaan kohtaan julkaisussa.

    Hästäg #

    On yhtä kuin hakusana, Instagramissa kutsutaan myös avainsanaksi. Käytetään Instagramissa ja LinkedInissä enemmän. Kirjoita # ja heti perään haluamasi sana. Instagramin sovelluksessa näet kuinka monta julkista julkaisua kyseisellä hakusanalla on jo olemassa. Huomioi tämä, jos haluat luoda oman hästägin, mikä nitoo esimerkiksi jonkun juttusarjan julkaisut toisiinsa. Instagramin tilastoista näet, kuinka moni on päätynyt näkemään julkaisusi hästägin kautta (avainsanat). Pystyt myös seuraamaan hästägejä LinkedInissä ja Instagramissa.

     

    Kaipaatko lisäapuja someen? Tutustu työkirjoihin ja somevalmennukseen tästä.

     

    Feedi / Syöte / Etusivu

    Instagramissa koti, eli se näkymä, jossa on seuraamiesi sivujen julkaisut = feedi tai syöte.
    Facebookissa ETUSIVU, on se, missä on kavereidesi, liittymiesi ryhmien, tapahtumien, joihin olet klikannut osallistu tai kiinnostunut ja tykkäämiesi sivujen julkaisut.
    LinkedInissä se näkymä, mihin pääset kirjautuessasi. On nimitettykin ”Home” valikossa.

     

    Link in bio / Linkki biossa

    Instagramin stooreissa (eli tarinat, mitkä näkyvät feedin / syötteen yläreunassa) näkyy monasti kehote “link in bio”. Samoin, julkaisun tekstissä saattaa lukea linkki biossa. Bio on yrityksen tai käyttäjän profiilisivu. Se, missä näkyy yrityksen tiedot, julkaisut ja seuraajat / seurattavat. Bion linkiksi on mahdollista saada laitettua yksi linkki, jossa on monia linkkejä takana. LinkTree jne sovellukset, joiden avulla saat koonnin esimerkiksi kotisivut, verkkokauppa, uusin blogipostaus, verkkokurssin ja muiden sometiliesi linkit.

     

    DM Direct Message / YV yksityisviesti / Mese Messenger

    DM eli Direct Message on viesti Instagramissa. Pääset postilaatikkoosi Feedin oikeasta yläreunasta löytyvän lennokkimaista ikonia klikkaamalla.
    YV eli yksityisviesti ja Messenger on Facebookin viesti. Pääset käsiksi yrityksen viestiasetuksiin sivun “postilaatikko” valikosta klikkaamalla. Myös Pages Manager sovelluksella pääset kännykästä yrityksesi viestejä tarkastelemaan. HUOM! Yrityksenäsi (Facebookissa) viestin lähettäminen onnistuu vain viikko sitten julkaisuasi kommentoineelle. Yli viikon vanhoihin kommentteihin ei voi enää vastata yksityisviestillä. Kohta ”viesti” näkyy kommentin alla harmaana, eli ei aktiivisena.
    Yrityksenä ei pääse lähettämään viestejä henkilöille, jotka eivät ole olleet yhteydessä sivuusi. Instagramissa viestin lähettäminen onnistuu henkilölle, jota seuraat. LinkedInissä (poisluettuna Premium) voit laittaa viestin vain verkostossasi olevalle ja verkostoitumiskutsun lähettämisen yhteydessä.

    Repost / Repostata

    Instagramissa julkaisuja ei jaeta, vaan ne repostataan erillisen sovelluksen avulla. Sovelluskaupasta löytyy maksuton ”Repost” sovellus. Voit jakaa eli repostata juttuja instagramissa. Repostaus säilyttää alkuperäisen julkaisun tekstit ja pääset vaikuttamaan tägin (julkaisukuvassa näkyvä alkuperäisen julkaisijan tilin nimi) väriin ja sijaintiin.

    Huomioithan, että vinkit ja artikkeleiden niksit on sovellettava vastaamaan omaa toimialaasi. 

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *