Someviestintä

    On tärkeää miettiä mitä kirjoittaa ja miten. Lukija muodostaa mielikuvan niin yrityksestä, kuin sen henkilökunnasta julkaisujen perusteella. Tämän luettuasi huomaat, mihin seikkoihin kannattaa kiinnittää huomiota.

    Mitä, miten ja miksi

    Pienet kirjoitusvirheet menevät välineiden piikkiin. Virheitä voi korjata jälkeenpäin. Keskity silti tehdessäsi julkaisua. Julkaisun muokkaaminen saattaa vähentää näkyvyyttä Instagramissa ja Facebookissa julkaisun muokkaushistoria on kaikkien nähtävillä (läpinäkyvyys ja osa yhteisönormeja ja turvallisuutta).
    Puolihuolimaton viestintä rakentaa kuvan rennosta henkilökunnasta, mutta saattaa samalla antaa välinpitämättömän kuvan. Tätä me emme halua!
    Lyhytsanaisesti kirjoitettu virheitä sisältävä teksti taas antaa sen kuvan, ettei sisällöntuottaminen kiinnosta. Se taasen antaa sen kuvan, että et välitä seuraajistasi sen vertaa, että kiinnittäisit huomiota tuottamaasi sisältöön.

    Kiireisen kuvan antaminen on kaksipiippuinen juttu.
    On hyvä olla kiireinen, mutta haluatko välittää asiakkaalle kuvan, että sinulla ei ole aikaa hänelle.

    Liian tarkkaan pohdittu sisältö, hiotut sanat, sivistyssanat taas antavat ammattimaisen kuvan. Tällainen tyyli saattaa myös ärsyttää. Onko se sopiva keino lähestyä somessa? Jos yrityksesi on asianajotoimisto, puku päällä ja hieno kieli sopii kuvaan. 

    Mikä tyyli sopii yrityksesi brändiin?

    Haluatteko yrityksenne henkilökunnalle, yrittäjäporukalle kustomoidun somekoulutuksen? Tutustu ja varaa somekoulutus.

    Mieti miten ilmaiset asiasi.
    Käyttäessäsi sanoja, mieti mitä haluat sanoillasi ilmaista ja mikä sopii yrityksesi tarjoamiin palveluihin.
    Käyttäessäsi kuvaa, mieti, mitä tunteita haluat kuvalla herättää, mitä haluat kuvalla kertoa. 

    Murteet

    Somessa voi irrotella. Unohda vakava, ehkä siksi luotaantyöntävä tyyli. Puhekieli toimii! Paikallismurteita kannattaa käyttää harkiten. Haluatko viedä yrityksesi sanomaa muuallekin, kuin omalle alueellesi? Murteet ovat hauskoja, mutta vaikealukuisia. Pidemmän tekstin lukeminen saattaa monella jäädä, jos aikaa joutuu käyttämään tavallista enemmän sisällön sanojen ymmärtämiseen.

    Luonnollisuus

    Mikä on sinulle luonnollinen tyyli puhua ja kirjoittaa? Jos tervehdit ”morjens!” ja kirjoitat julkaisuihin ”hyvää päivää” -saattaa se tuntua asiakkaista teennäiseltä. Se, millainen yritys, yrittäjä, yrityksen henkilökunta on, eli viestin välittäjä, määrittelee tyylin julkaisuille.
    Jos olet maailmanmatkaaja, hiukan vakavanakin tunnettu toimitusjohtaja ja kirjoitat ”Ollaan täsä istumasa ja silleen” ja perään hymiöitä, vaikket ikinä käyttäisi hymiöitä, tuntuu se teennäiseltä. Julkaisu saattaa ikään kuin kostautua, -yritys olla hauska- yleensä jää yritykseksi.

    Yritys jää yleensä myös yritykseksi. Jos yrität olla hauska, vakava, seikkailullinen välittyy se hyvin todennäköisesti rivien välistä.
    Rivien välistä paistava epäaitous rampauttaa viestin.

    Muista julkaisun sisällössä brändi.

    Tekstin pituus

    Tekstin pituuteen kannattaa myös kiinnittää huomiota. Nopeassa kanavassa pitkä teksti jää lukematta. Eikä siihen kaikkein nopeimpaan kanavaan edes pitkää tekstiä saa. Yrityksen näkyvyyden lisäämiseksi, on hyvä miettiä ennemmin tarkkaan valitut neljä lausetta, kuin A4:nen tekstiä. Blogijulkaisut ovat asia erikseen. Asiakkaat usein tykkäävät lukea blogimaisen pitkän kirjoituksen päivästäsi, onnistuneesta viikonlopusta tai ehkä jopa jostain kommelluksesta mikä on käynyt, kuin pitkän kertomuksen tuotteen / palvelun ominaisuuksista. Se, mihin pitkää tekstiä käyttää, on oleellista.
    Jos tykkäät kirjoittaa, mieti blogin perustamista yrityksen kotisivujen rinnalle. Avut blogin perustamiseen kotisivuillesi tai erikseen omalle sivulle nopeasti ja näppärästi tästä.

    Mitä haluat sisällöllä aikaansaada

    Itse sisältö on tärkeä. Se, miten viestitään ja mitä sillä halutaan välittää lukijalle.

    -viesti -tunne -seuraus-

    Haluatko ilahduttaa sivusi seuraajia hassulla kuvalla ja lisätä vitsin tekstiksi? Haluatko kertoa työpäivästäsi? Haluatko kertoa palveluistasi ja miten niihin pääsee käsiksi. Mitä tunteita haluat herättää lukijassa. Mitä kerrot, kenelle ja miten. Haluatko uusia seuraajia, uusia asiakkaita, tykkäyksiä, kommentteja, -mitä haluat saada irti viestilläsi.

    Julkaisujen rakenne ja varmuus sisällöntuottamiseen, omaan tyyliin löytyy vain tekemällä, tuottamalla sisältöä!

     

    Pienestä kiinni

    Kamalan hieno päivä
    vs.
    Aurinkoinen hieno päivä

    Sateinen päivä
    vs.
    Syksyinen päivä

    Kaikki on pienistä nyansseista kiinni ja nyanssit voidaan välittää kirjoitetullakin tekstillä. Mielikuvat muodostuvat, vaikkemme tahtoisikaan. Siksi on hyvä olla tehtynä suunnitelma, ohjeistus, pari juttua, mitä käyttää ohjenuorana viestinnässä somessa.

    Sosiaalinen media on vapaus: näkyä ja kuulua.

    Suunnittele, aseta tavoitteet ja toteuta. Irrottele maltillisesti.

    Oma tyyli = erottuu paremmin kuin massajako.
    Ole luonnollinen, ole oma itsesi.

     

    Muista: Somejulkaisuilla rakennat ja vahvistat yrityksesi brändiä!

    Ota some tehokkaasti haltuun tehopaketeilla, mitkä yhdistävät työkirjan ja somevalmennuksen. Tutustu tästä.

    Huomioithan, että vinkit ja artikkeleiden niksit on sovellettava vastaamaan omaa toimialaasi.

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *