Pikaopas mainoksen tekemiseen

    Kaiken alku mainoksen luomiselle on tavoite.
    Mitä haluat saavuttaa mainoksellasi?

    Facebook antaan näihin vaihtoehtoja, joiden avulla saat tehtyä tavoitettasi vastaavan mainoksen.

    Kun on tavoite, mieti, kenelle haluat kohdentaa mainoksen. Kohdennus menee sijainnin ja demograafisten tietojen (ikä, sukupuoli, kiinnostuksen kohteet, ammatti, työnimike jne) mukaan. 

    Miten teet mainoksen yrityksesi Facebook sivulle

    Yrityksesi Facebook sivun valkoisessa ylävalikossa on mainoskeskus. 

    Klikattuasi ”Mainoskeskus” pääset näkymään, jossa on sinisellä painikkeella oikeassa reunassa ”Luo mainos”.

    Luo mainos -tekstin klikkaaminen avaa sinulle popupin otsikolla: ”Miten haluat kasvattaa liiketoimintaasi?”.

    Valittavaksesi tulee seuraavat: mainosta julkaisua, mainosta Instagram-julkaisua (olettaen, että olet Creator Studiosta yhdistänyt tilit), mainosta tapahtumaa, hanki lisää liidejä, lisää viestejä, markkinoi yritystäsi paikallisesti, kehitä liiketoimintaasi ja hanki lisää sivustossa kävijöitä.

    Mainosta julkaisua

    Jo julkaisemasi julkaisuja tulee tähän ehdotuksina. Haluatko mainostaa sivullesi jo aiemmin luomaasi julkaisua?

    Mainosta Instagram-julkaisua

    Kun olet yhdistänyt Instagramin ja Facebookin (onnistuu Julkaisutyökalut – Creator Studio kautta) tilit, näet tässä ehdotettuja, jo julkaisemiasi julkaisuja.

    Mainosta tapahtumaa

    Kun olet luonut yrityksesi sivulle tapahtuman, voit tästä valita luomistasi tapahtumista sen, mitä haluat mainostaa.

    Hanki lisää liidejä

    Kun kotisivuillasi on yhteydenottolomake, voit valitessasi tämän mainostavan, kohdentaa mainoksen näkymään heille, jotka todennäköisimmin tulevat jättämään yhteystietonsa sivullesi.

    Eli tämän osion avulla tulet keräämään potentiaalisten asiakkaiden yhteystietoja.

    Lisää viestejä

    Valitse tämä, jos haluat sivullesi lisää viestejä. Huomioi kohta, jossa voit valita ennakkoon asetettuja kysymyksiä, mitkä helpottavat yhteyden ottamista yritykseesi. 

    Markkinoi yritystäsi paikallisesti

    Yrityksesi sijainnista valitun säteen sisällä mainos näkyy -eli mainostat yritystäsi paikallisesti.

    Kehitä liiketoimintaasi

    Valittu toiminto ohjaa liikennettä haluamallesi sivulle kotisivuilla tai verkkokaupassasi. 

    Lisää mainokseen haluamasi kuva ja tekstit.

    Hanki lisää sivustossa kävijöitä

    Tämän valitsemalla Facebook näyttää mainosta heille, jotka todennäköisimmin seuraavat mainoksen linkkiä, eli lisäät liikennettä kotisivuillesi tai verkkokauppaasi.

    Demograafiset tiedot -mainoksen kohdentaminen

    Facebook tutkii käyttäytymistä ja mieltymyksiä: Miten ihmiset reagoivat, minkälaisiin julkaisuihin reagoivat. Käyttäjien sijainnit, iät ja sukupuolen. Facebook muistaa, minkälaisista julkaisuista olet tykännyt, millaisia julkaisuja olet jakanut. Facebook kerää myös tiedot ryhmistä, joihin kuulut ja sivut, joista tykkäät. Nämä tekevät sinusta profiilin, mikä määrittelee sinulle näkyvät mainokset. Myös Googlen haut, vierailemasi sivustot keräävät evästeasetuksista riippuen tietoja siitä, mitä teet netissä. 

    Kerätyt tiedot rakentavat mainokselle sen kohdennuksen. Sinä määrität sen, mitä haluaisit, että mainoksen nähtyään ihmiset tekevät ja kenelle haluat, että mainosta näytetään. Facebook kohdistaa mainoksen antamillasi ohjeilla käyttäjille, yllä mainitun profiilin mukaan.

    Jos haluat esimerkiksi sitoutumisia julkaisuusi (reagointi, jako, kommentointi), Facebook näyttää mainosta heille, jotka sen todennäköisimmin tekevät.

    Kohderyhmä

    Kenelle haluat mainostasi näyttää. Saat valittua iän, sukupuolen ja aiemmin mainitun käyttäytymisen mukaan kohderyhmään heitä, jotka olet määritellyt tavoitteessasi ideaaleiksi ja potentiaalisiksi asiakkaiksesi. Lisäksi se, että tiedossasi on tarkkaan, kuka on sinun asiakkaasi -olet määritellyt niin kutsutun unelma-asiakkaasi, tehnyt segmentoinnin -auttaa tässä kohtaa äärettömän paljon!

    Pystyt valitsemaan työmääritteen: ammatin ja kerrotun statuksen mukaan, kenelle mainos näkyy. Jos haluat esimerkiksi tietyn ammattiryhmän edustajille kohdentaa mainoksen, tai käsityöihmisille osoittaa mainoksen, pystyt valitsemaan ne.

    Minkä ikäisille haluat mainostasi näyttää? Tilastot Facebookissa ja Instagramissa antavat osviittaa, minkä ikäisiä seuraajia sivullasi on. Minkä ikäisiä asiakkaasi ovat?

    Millaisia kiinnostuksen kohteita mainoksen yleisöllä on, määrität sen itse tai poimi Facebookin ehdotuksista. Esimerkkinä, mainostat ulkomaalia. Pystyt siis valitsemaan kiinnostuksen kohteisiin remontointiin, maalaamiseen, asumiseen ja kodin kunnostamiseen liittyviä kiinnostuksen kohteita.

    Saat valittua myös sen, näkyykö mainos sekä miehille, että naisille vai vain jommalle kummalle sukupuolelle. Jos mainostat kynsien kestolakkausta, mieti, haluatko, että mainos näkyy myös miehille. Jos taas mainostat urheilushortseja, mitkä ovat vain miehille, kohderyhmässä ei kannata olla sekä miehet että naiset. PAITSI, jos mainos on ”lahjavinkit” tyylillä.

    Huomioi Facebookin näyttämä mittari, mikä kertoo kohderyhmästäsi, onko se liian tarkkka, hyvä vai liian laaja. Liian laaja kohdeyleisö voi mitätöidä mainoksen tehoa.

    Sijainti

    Kenelle palvelusi ovat saatavilla? Mitä paikkakunnalta haluat asiakkaasi tavoittaa? Mieti haluatko kahmaista koko Suomen vai kohdentaa maakunnittain tai kaupungin tai kaupungin säteellä.

    Onko palvelusi saatavilla koko Suomen alueelle? Mieti silti tarkempaa kohdennusta yhteen mainokseen.
    Jos palvelusi on kivijalka, säteen sisällä kohdennus on hyvä keino asettaa mainoksen sijainti. Valitse kivijalkakaupan sijaintikaupunki ja vedä säde halutun kokoiseksi.

    Mainoksen budjetti ja kesto

    Edellä mainitut, kohderyhmä ja sijainti vaikuttavat mainoksen budjettiin ja kestoon.

    Jos haluat tavoittaa koko Suomen, se tuskin onnistuu tehokkaasti viiden euron päiväbudjetilla. 

    Suoraan sanottuna, mitä enemmän rahaa mainokseen laittaa (ja kestoa) sen enemmän mainos tavoittaa ihmisiä ja sitä suurempi budjetin on oltava. Kun taas kohdennat paikkakunnittain tai yhteen maakuntaan, budjetti voi olla pienempi. 

    Mutta, päästäksemme alkuun ja oppiaksesi mainoksen luomisprosessin, on hyvä lähteä esimerkiksi 2-5 € päiväbudjetista (riippuen mainoksen tavoitteesta) liikkeelle.

    Kesto 5 € päiväbudjetille vähintään neljä päivää.

    Mieti tavoitteen, mainosjulkaisun sisällön mukaan kesto! Jos kyse on tarjouskampanjan mainoksesta, tarkasta, että mainos päättyy silloin, kun kampanjakin loppuu!

    HUOM! Seuraa (kohderyhmäsi koko) mittaria ja ohjeita! Facebook ilmoittaa, jos kohdennus on liian tarkka tai liian laaja! Saat myös arvion, potentiaalisen yleisön määrästä asettamillasi kohdennuksilla.

     

    Muuta huomioitavaa

    Luodessasi ensimmäistä kertaa mainosta, Facebook pyytää lisäämään maksutiedot. Jos kortillasi on pankin sivuilla tehdyissä asetuksissa verkkomaksut kielletty, maksun veloitus ei tule onnistumaan! Tarkasta siis verkkopankistasi, että asetus on oikein, jotta laskutus sujuu ja mainoksesi eivät mene yhtäkkiä tauolle, kun Facebook ei pysty velottamaan korttiasi.

    Huomioi myös, että pidät itselläsi kirjaa, mitä Facebook veloittaa, kuinka paljon olet kuluttanut mainoksiin -sillä tiedän tapauksia, joissa Facebook on veloittanut tuplat tai liikaa. Yhteydenotto tukeen, ongelman selittäminen ja kuvakaappauksien välittäminen korjaa ongelman. Mutta, muista, tämä ei ole mikään sääntö, että näin tapahtuu, vaan annan esimerkin, jotta tiedät tällaistakin joskus tapahtuvan.

    Tutustu myös Facebook pikseliin ja sen luomiseen!

    Go Pro ja luo mainos Business Managerissa

    Business Managerin hallinta vaatii opettelua ja aikaa. Pääset kuitenkin sen avulla luomaan sivullesi mainoksia, mitkä ovat täysin kustomoitu.

    Business Manager mainosten hallinnassa mainoksen luominen onnistuu kohta kohdalta opastuksien avulla. BM:ssä mainoksen luominen onnistuu jokaiselle syötteelle kustomoiden. Saat luotua tarinanäkymät ja muokattua julkaisutekstit jokaiseen syötteeseen sopivaksi.

    Tiesitkö, että autan somevalmennuksessa myös Business Managerin hallinnan opettelussa, teen mainoksia puolestasi ja opetan sinut kohta kohdalta tekemään ammattimaisen mainoksen yrityksesi sivulle.

    Huomioithan, että vinkit ja artikkeleiden niksit on sovellettava vastaamaan omaa toimialaasi. 

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *