Palautteeseen vastaaminen

    Palautetta puskee...

    Kun saat palautetta somessa, miten vastaat siihen.

    Riippuen palautteen sisällöstä, jos ei irtoa luovia ratkaisuja, perus ”Kiitos palautteesta” on aina mukavampi, kuin jättää reagoimatta annettuun palautteeseen.
    Huomioi se, että annetun julkisen palautteen lukevat muutkin. Myös sinun vastauksesi –tai vastaamattomuutesi luetaan.

    Kun on julkinen yritys, julkinen materiaali, erilaisten palautteiden saaminen on lähes väistämätöntä.

    Jos ei vielä ole, tee toimintamalli, tekstipohja, miten vastata:

    •  positiiviseen 
    • negatiiviseen
    • herjaavaan (vai vastaako ollenkaan)

    Helpottaa asian käsittelyä ja säästää tunteitasi, kun on valmis pohja mietittynä. Lisäksi, positiiviseen palautteeseenkin kannattaa vastata!

    Muista, ei ole yhtä oikeaa, vaan sinulle sopivin vastaustyyli!

    Monesti näkee suoranaisia riitoja palautteen antajan ja yrittäjän välillä. Ymmärrän. Palaute herättää tunteita. Mutta. Muista, että tekstin lukee kaikki muutkin: minkä kuvan se antaa sinusta ja yrityksestäsi.

    Negatiivinen palaute menee ihon alle. Se on ihan ymmärrettävää. Yritys, sen tuotteet ja palvelut ovat sinun kädenjälkesi, omat, ja suojelet niitä, kuin leijona.

    Muista aina ennen, kuin vastaat: teksti on julkinen! Jos saat palautteen suljetussa ryhmässä tai viestillä, vastauksesi pystyy välittämään eteenpäin, vastauksesta pystyy ottamaan kuvakaappauksen. Kun vastaat, mieti, minkä kuvan vastaus antaa sinusta ja yrityksestäsi. Siitä syystä –tee toimintamalli! Tee teksti, mikä auttaa vastaamaan negatiiviseen kommenttiin.
    Kun yritykselläsi on luotuna asiakkaanhoitomallit, saat ongelmatilanteet kevyemmin ratkottua. Kaikki kaikessa –yhdessä, ratkaisevat, syttyykö sota vai tyyntyykö asiakas tai meuhkaaja.

    Sivuilta pystyy suoranaiset häiriköijät estämään, mutta älä missään nimessä estä tyytymätöntä asiakasta somekanavastasi, vaan hoida asia kunnialla!

    Miten sinä reagoit palautteeseen? Positiiviseen vastaat? Mutta miten on vähän erilaisempi palaute, vastaatko siihen? Kaipaatko apuja someviestintään? Tutustu apuihin tästä.

    Asiakkaanhoitomalli + toimintamalli palautteen vastaamiseen
    = loistava yhdistelmä

    Esimerkkinä taannoin saamani huomio. Ymmärrän täysin, Facebookissa sivullani oli tällöin karvan yli 300 tykkääjää. Ei paljoa. Itse asiassa se on todella vähän. Silti. Uskon itseeni ja osaamiseeni, taitoihini pysyäkseni ”kruunun haltijana”.

    Huomioithan, että vinkit ja artikkeleiden niksit on sovellettava vastaamaan omaa toimialaasi. 

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *