Näkyvyys romahti

    Apua! Julkaisut tavoittavat enää murto-osan!

    Huomaat yhtäkkiä julkaisujen tilastoista, että näkyvyys on romahtanut. Sitoutumiset laskeneet, julkaisu on tavoittanut enää vain kourallisen ihmisiä!

    Voinko tehdä jotain, mitä on tapahtunut?!

    Hengitä, it’s only Matrix. Syitä näkyvyyden romahtamiseen on lukuisia. Avaan tässä artikkelissa yleisimpiä syitä näkyvyyden romahtamiseen ja voiko siihen vaikuttaa. Artikkelin avulla saat puututtua epäkohtiin, jos näkyvyys on äkisti romahtanut.

    Sitten niihin Matrixin sokkeloihin!

    Tykkäyksen peruminen

    Kun joku klikkaa, ettei enää tykkää sivustasi, se notkauttaa näkyvyyttä. Jos sivullasi on esimerkiksi arvonnalla kerättyjä tykkääjiä, he todennäköisimmin klikkaavat ”älä tykkää” sivusi kohdalla, kun arvonnan palkinto on ollut jotain mikä ei liity yritykseesi.
    Myös yrityksesi somejulkaisut, niiden sisältö vaikuttaa, lopettaako joku tykkäämästä sivustasi. Kiinnitä huomio julkaisujen tilastoihin, näet pian, millaisia reagointeja julkaisu saa. Jos paljon negatiivista, on syytä muuttaa tyyliä, tai tehdä johtopäätös, että sivutykkääjiksi on koostunut henkilöitä, joita yrityksesi tuotteet tai palvelut eivät ole alun perinkään koskettaneet. Millaisia tunteita julkaisusi herättävät, ne määrittävät lisäävätkö vai vähentävätkö ne sivutykkäyksiä.

    Sivun seuraamisen lopettaminen

    Seuraaja lopettaa seuraamisen, jolloin taas näkyvyys ottaa hittiä. Instagramissa sivun seuraamisen lopettaminen tarkoittaa, että ei enää ole yhteydessä sivuusi. Facebookissa taas sitä, että sivutykkäys säilyy, mutta klikkauksen tehnyt ei enää saa etusivulleen yrityksesi julkaisuja. Sivutykkääjän seuraaminen on haasteellinen saada takaisin. Sama pätee tähänkin kohtaan –sisällöllä on merkitystä. Seuraa julkaisukohtaisia tilastoja Facebookissa ja Instagramissa näet päivämäärittäin tapahtuneet muutokset.

    Piilota julkaisu

    Huomaat julkaisun tilastoista (Facebook), että joku on piilottanut julkaisun. Tämä kirpaisee. Mitä julkaisu käsitteli? Sattuiko sivuseuraajalle paha päivä ja julkaisusi oli iloinen? Yksittäisen julkaisun piilottaminen ei vielä ole karkottanut sivuseuraajaa, mutta antaa vähän vihiä, että joko julkaisut eivät osu tykkääjän mieltymyksiin tai sitten jos useampien julkaisujen tilastot alkavat näyttää piilotuksia, on sisältöä mietittävä uudelleen. HUOM! Kun aloitat sivusi näkyvyyttä nostamaan, alkuun sattuu monta piilotusta ja sivun seuraamisen lopettamista –tämä johtuu siitä, että aiemmin huonosti etusivulle noussut sivu yhtäkkiä on tykkääjän / seuraajan etusivulla ja tämä alkaa miettimään, että enhän mä tämmösestä enää.. Ja klikkaa ”älä tykkää”, ”piilota julkaisu” tai ”piilota kaikki julkaisut”…jne.

     

    Kaipaatko apuja someen? Tutustu tästä.

     

    Piilota kaikki julkaisut (lopettaa sivun seuraaminen)

    Facebookissa onnistuu pelkästään seuraamisen lopettaminen -sivutykkäys pysyy, mutta tykkääjä ei saa enää etusivulleen julkaisujasi klikattuaan “piilota kaikki julkaisut”. Samat pätee, kuin seuraamisen lopettaminen ja piilota julkaisu kohdissa.

    Oma vuorovaikutus

    Myös sinun oma toimintasi somessa vaikuttaa. Seuraatko muita sivuja? Tykkäätkö muiden yrityksien julkaisuista? Vuorovaikutuksen merkityksestä lisää somevinkissa Vuorovaikutus.

    Kellonaika

    Mihin aikaan julkaisusi julkaiset -sillä on iso merkitys. Matrix tahtoo ensimmäisen tunnin aikana sitoutumisia julkaisuusi näyttääkseen julkaisua vielä laajemmalle sivuseuraajamäärälle. Katso sivusi tilastoista, mihin aikaan seuraajasi ovat aktiivisimmillaan. Jos kellonaika on väärä, seuraajasi eivät ole paikalla, tunnin sweet spot menee ohi ja julkaisusi tavoittaa vain kourallisen väkeä.

    Sisältö

    Julkaisujen sisällöllä on väliä. Jos jaat julkaisuja muilta sivuilta, tämä vähentää julkaisun näkyvyyttä. Millainen sisältösi on? Miten se vaikuttaa seuraajiisi? Jos julkaisut keräävät paljon negatiivista palautetta (julkaisujen tilastot), vaikuttaa se näkyvyyteen todella paljon. Millaisia tunteita sisältö herättää?

    Linkki

    Jos laitat linkkejä julkaisuun niin, että julkaisun “kuvana” on linkin esikatselu, tämä vaikuttaa negatiivisesti näkyvyyteen. Jos jaat linkin, lisää ensin kuva, sitten laita linkki. LinkedInissä linkki julkaisussa muuntuu välillä ”bittimössöksi” eli ei tunnistettavaksi osoitteeksi. Voimme siis päätellä sen, että somekanavat eivät tykkää, että sieltä ohjataan väkeä pois. Tai sitten Matrix vain on Matrix. Huomioi, että Instagramissa linkit tulevat tekstinä, ei aktiivisina, klikattavina linkkeinä. Jos siis haluat ohjata väkeä kauppaan, kotisivuille tai pois kanavasta, lisää linkki bioon. Sovelluskaupasta löytyy monia sovelluksia, joiden avulla voit lisätä yhden linkin bioon, ja sitä linkkiä klikkaamalla pääsee linkki-koosteeseen omakirjoittamine teksteineen. Mainittakoon kuitekin sellainen havaittu juttu, että Facebook tykkää blogipostauksien linkkien jakamisesta, kun taasen Youtube-linkit ovat valkosipulia Matrixille!

    Kuva

    Jos kuva on pelkkä logosi, tällä saattaa olla vaikutus siihen, miten julkaisu näkyy seuraajillesi. Mainoksissa, jos kuvassa on paljon tekstiä, tarvitaan manuaalinen tarkastus. Kuva, missä on tekstiä, ei ole suosikkijuttu Facebookissa. Instagramissa taas kuva, missä on tekstiä, meemit ja muut toimivat paremmin.

    Mainostiin jäädytys

    Jos mainostilisi on syystä tai toisesta jäädytetty, tämä vaikuttaa myös julkaisujesi näkyvyyteen hetkellisesti. Tämän korjaaminen vaatii mainostilin elvyttämisen. Facebook tuki auttaa, jos selvää rikettä et löydä, miksi tili on jäissä.
    Katso myös artikkeli Kun mainostilin veloitus ei onnistu.

     

    Sivun ilmianto

    Jos joku on ilmiantanut sivusi, julkaisusi, mainoksen, sivun kommentin, sillä saattaa olla hetkellinen vaikutus näkyvyyteen. Selvitä mitä on tapahtunut. Miksi ilmianto on tehty –olet todennäköisesti jo saanut ilmoituksen ilmiannosta. Korjaa, jos sääntörike, selvitä, paikkaa ja ole Facebook tuen kanssa väleissä saadaksesi ilmiannon syyn korjattua!

    Todella moni asia siis vaikuttaa siihen, miten yrityksesi julkaisut näkyvät tai eivät näy seuraajillesi. Aika Matrixia, eikö!

     

     

    Mutta, et ole yksin! Avut someen löytyy tästä.

    Jos artikkelin termit jäivät epäselväksi, katso termit tästä.

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *