Julkaisukuvat

    Mitä kuvia voit käyttää ja mistä löydät kuvia somejulkaisuihisi.

    Kuvien käyttöoikeus

    Jokainen näkemäsi kuva kuuluu jollekulle. Näin ollen kuvaa suojaa tekijänoikeudet. Eli: et voi kopioida, tallentaa, muokata, rajata tunnisteita pois ja jakaa Googlesta tai Facebookissa näkemääsi kuvaa omassa somessasi. 
    Kuvan jakaminen Facebookissa on ok, sillä mukana kulkee alkuperäisen tekijän tiedot. Repostaaminen Instagramissa on hivenen kyseenalaista, sillä siinä pystyy muokkaamaan tunnisteet pois. *katso repostaaminen.

    Tiedän liian monta tapausta, joissa on jouduttu maksamaan kallis oppiraha siitä, että Googlen kuvahaulla poimittuun kuvaan kuvan jakaneella henkilöllä ei olekaan käyttöoikeuksia tai on rajattu tekijän logo pois kuvasta ja jaettu omassa somessa omana kuvanaan.

    Kuvapankit

    Netissä on todella monta maksutonta ja maksullista kuvapankkia, joiden kuvia voi käyttää huoletta. Tarkasta silti kuvasta, että sitä saa muokata!

    Maksullisten kuvapankkien sisältö on siitä erilainen, parempi, että käyttämääsi kuvaa ei tule ihan heti vastaan toisen yrityksen somejulkaisussa tai mainoksessa.

    Maksuton kuvapankki taas on omia somejulkaisuja tehdessäsi ok, kun haluat minimoida kuluja ja et lataile montaa kuvaa päivässä.
    Ilmaisissa kuvapankeissa kannattaa aloittaa selaaminen vaikka sivulta kolme eteenpäin hakemallasi hakusanalla olevia kuvia. Lähes satavarmasti sivujen 1-2 kuviin tulet törmäämään muuallakin.

     

    Kaipaatko vinkkejä julkaisujen sisältöön? Tutustu 15 julkaisuideaa työkirjaan ja jos haluat tehostetun julkaisuideoiden paketin, mikä yhdistää henkilökohtaisen somevalmennuksen työkirjaan, tutustu tehopakettiin tästä.

    Itse otetut kuvat

    Oli ala mikä tahansa, itse otettu kuva on ihan POP. Eli hyvä. Eli paras, eli huippu!
    Sinulla on kännykkä? Joo, siinä kädessäsi tai pöydällä vieressäsi. Ota kuvia, rakenna oma kuvapankkisi.
    Facebookiinhan voidaan tehdä julkaisu ilman kuvaa -mutta se kuva on yleensä se, mikä pysäyttää someselaajan tutkimaan julkaisua paremmin. Mutta, Instagram on nimenomaan kuvanjakokanava! 
    Ota kuva: selfie, tilannekuva, asiakastyöstä, ennen &  jälkeen kuvia, työpöydästä, työvaiheista, puutarhastasi / kävelylenkiltä vapaapäivänä, kahvikupista… 
    Vain mielikuvitus on rajana —no okei, pieni maalaisjärjen hippunenkin on hyvästä.

    Kiinnitä huomio kuvan rajaukseen! Instagramissa toimii parhaiten neliöt. Kuvaa ei itse tarvitse neliöidä, eli rajata, vaan insta tekee sen puolestasi julkaisua luodessasi.
    Kiinnitä huomio kuvan laatuun! Epätarkka ja suttuinen kuva -no good! Tosin, poikkeus vahvistaa säännön -on monia tilannekuvia, joissa toimii hivenen epätarkka tyyli.
    Kiinnitä huomio valoon! Instagramissa on filtterit, joilla saat lisättyä valoa kuvaan, kuin varmasti myös kännykässä esiasetettuna on jonkinmoinen kuvankäsittelyohjelma -tutustu siihen. Valolla ja varjolla leikkiminen on kivaa! Mutta käytä ennemmin valoa, kuin varjoa -pimeää kuvaa, josta katselijat saavat miettiä, mitä kuva kätkee.

    Tarvitset ripauksen mielikuvitusta ja keskittymistä.
    Saat someesi ainutlaatuisia kuvia.

    HUOM! Tarjolla on vaihtoehtoja, jos kuvaaminen ei todellakaan ole sun juttusi, moni kuvaaja tarjoaa somekuvien ottamiseen paketteja. Hyödynnä niitä ennemmin, kuin hiljennät somen kuvien puutteessa.

    Haluatko ulkoistaa yrityksesi sometilin ylläpidon? Tutustu sometilin ylläpitopaketteihin.

    Huomioithan, että vinkit ja artikkeleiden niksit on sovellettava vastaamaan omaa toimialaasi. 

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *