Facebook arvonnat

    Olet todennäköisesti osallistunut Facebook-arvontaan, missä on osallistumisehtona arvonnan järjestävän tahon Facebook-sivusta tykkääminen. Tai olet järjestänyt tuollaisen ehdollisen arvonnan itse oman yrityksesi sivulla saadaksesi sivutykkääjiä.

    Facebook-sivun näkyvyyteen vaikuttaa sivusta tykkääjät ja seuraajat, kuin myös se, että näitä sivutykkäyksiä peruutetaan ja julkaisut tai kaikki julkaisut piilotetaan.

    Kannattaako järjestää arvonta, jossa osallistumisen
    ehtona on sivusta tykkääminen, kun palkintona on jotain,
    mikä ei liity yrityksesi tuotevalikoimaan?

    Siihen pureudun nyt:

    Tägää kaveri & jaa sivullasi ehdolliset arvonnat ovat Facebookin säännöissäkin jo kielletty. Mutta puuttumatta Facebookin sääntöihin, otetaan nyt vain esille se fakta, miten oman yrityksesi sivu näkyy käyttäjien etusivulla ja miksi “tykkää sivustosta” arvonnat eivät ehkä ole niitä parhaita näkyvyydenkalasteluja, kun palkinto on jotain, mikä ei kuulu yrityksesi tuote– tai palveluvalikoimaan. (Tsekkaa tästä ote säännöistä, jos olet arvontaa tekemässä.) Etusivu on se, mikä avautuu kirjautuessasi Facebookiin. Se, missä näkyy kavereiden, liittymiesi ryhmien ja tykättyjen sivustojen julkaisuja.

    Mietipä hetki. Pyydät arvontaan osallistuvaa tykkäämään sivustasi, jotta osallistuminen rekisteröidään. Oletetaan, että palkintona on leffaliput ja yrityksesi on mainostoimisto. Arvontaan osallistuva haluaa voittaa leffaliput ja klikkaa ”tykkää sivusta”.

    Arvonta-aika päättyy, eikä voittoa tullut. Käyttäjä klikkaa ehkä jo tämän tiedon saatuaan “älä tykkää”, sivustosi kohdalla. Jos sivusi on muuten huonosti esillä käyttäjän etusivulla, voi olla että tykkäämisen peruutukseen menee kauemmin aikaa, mutta se peruutus on lähes väistämätön, jos käyttäjä on sellainen henkilö, jonka sivutykkäykset rajoittuvat vain niihin yrityksiin, minkä palveluita hän käyttää tai mistä aihealueista tykkää. Tässä tapauksessa kiinnostus on ollut leffoissa ja toimialasi oli mainostoimisto ja asiakkaasi ovat yrittäjiä.

    Sivutykkäyksien peruutukset vaikuttavat yrityksesi näkyvyyteen.

    Se hetki, minkä arvontajulkaisu pyörii Facebookissa keräten sivutykkäyksiä lisää näkyvyyttä. Yrityksesi sivu nousee useamman sivutykkääjän etusivulle ja sitä kautta heidän, jotka ovat sivutykkääjän kavereita. Arvokasta orgaanista näkyvyyttä.

    Näkyvyys kannattaa saavuttaa toisella tavalla, kuin keräten sivutykkääjiä arvonnoilla, minkä palkintona on jotain, mikä ei liity palveluihisi.

    Näkyvyys on hyväksi, mutta mietipä toiselta kantilta: sivujulkaisut näkyvät monille, jotka eivät ole ikinä ostamassakaan palveluasi. Arvonnallasi olet kerännyt sivutykkääjiksi koirankasvattajia, vaikka myyt kissanleluja -noin karkeasti esitettynä.

    Jos arvontavoittosi koskee nimenomaan, juuri sitä, mitä yrityksestäsi saa, saat arvontaan osallistujiksi (ja sivutykkääjiksi) todennäköisemmin heitä, joita palvelusi kiinnostavat. Jos kuitenkin järjestät arvontoja, joiden palkintona on oman alasi ulkopuolelta palkintoja, mieti kaksi kertaa, ennen kuin asetat osallistumisehdoksi sivutykkäyksen.

    Pyydä ennemmin tykkäämään arvontajulkaisusta.

    Julkaisun tykkääjät on kätevä kutsua tykkääjä-listasta sivutykkääjiksi. Kaikki eivät kutsuun vastaa, mutta suuremmalla todennäköisyydellä saat tykkääjiksi heitä, jotka eivät heti arvonnan päättymisen jälkeen poista tykkäystään. Nämä kutsuun vastanneet, sivustasi tykkäämään alkaneet ovat potentiaalisia asiakkaita.

    Kerää tykkääjiksi tulevia ja nykyisiä asiakkaita!

    Kerää ennemmin tykkäyksiä arvontajulkaisuun, kuin sivutykkäyksiä arvonnalla, minkä palkinto ei ole oman yrityksesi tuote tai palvelu.

    Some on sokkeloinen, moni asia on liikkuvainen. Kaikki asiat ei päde kaikkeen. Se, mikä toimii yhdellä sivustolla, ei toimi toisella. Kaipaatko apuja someen, tutustu henkilökohtaiseen somevalmennukseen.

    Huomioithan, että vinkit ja artikkeleiden niksit on sovellettava vastaamaan omaa toimialaasi. 

    Avainsanat:

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *