Emojit someviestinnässä

    Somekäyttäytyminen ja viestintä on muuttunut ajansaatossa. Täytyy myös mainita, että koronakin teki oman osansa viestintään. Käydään tässä artikkelissa läpi keskeisiä kysymyksiä hymiöiden käytöstä, miten niitä voi käyttää ja missä sekä miten hymiöiden käyttö viestinnässä on muuttunut. Osallistu keskusteluun kommentoimalla, jakamalla postaus someen ja ota kantaa! Hymiöt ovat viime aikoina puhututtaneet monessa somekanavassa.

    Voiko asiallisessa viestinnässä käyttää hymiöitä?

    Riippuu täysin minkälaisia hymiöitä aikoo käyttää. Sääntöä ei ole, mutta harkitsisin muutamaan kertaan vakavassa ja asiallisessa viestinnässä vedet silmissä nauravien ja humoristisien hymiöiden käyttämistä. Mutta muutoin -you go for it! Sometohtorikin käyttää hymiöitä, joista suosikit: 🤘 💪 🙈 😆 🤣 Jos hymiöt jostain syystä eivät näy, rivissä on ”rock”, hauis, apina, joka on peittänyt silmänsä, silmät sikkuralla hymyilevä ja vedet silmissä naurava. Näistä kaikkia on käytetty somejulkaisuissa. Se, millaissa, on se oleellisin. 

    Murtuuko asiantuntijuus hymiöistä -kysymys on pyörinyt somessa jonkin aikaa. Koettu, että asiantuntijuus ja ammattitaito jotenkin olisivat sidoksissa viestintävälineissä käytettyihin hymiöihin. 

    Sometohtori antaa tähän henkilökohtaisen mielipiteen: jos ITSE koet, että hymiöt eivät sovi viestintääsi -älä käytä niitä. Jos ITSE koet, että hymiöt sopivat viestintääsi -käytä niitä. Se on oikeasti näin yksinkertaista.

    Miten käsitykset hymiöiden käytöstä on muuttunut?

    Todella paljon. Ennen viesteihin lisättiin hymiö vain kaverille, tutulle. Työviestinnässä jos vahingossa lisäsi hymynaaman, silmät lautasina mietti: ”apua, mitähän nyt tapahtuu.” Joten todellakin. Vapaamuotoisemmaksi viestintä on muodostunut, sitten hymiöiden ilmestymisen viestintävälineisiin. 

    Huomioitavaa on silti se, että jokainen omalla tahollaan, oman yrityksen ja henkilöbrändiin sopien pohtii sen linjan, mitä noudattaa hymiöiden käyttämisestä. Ja kyllä. Niiden käyttämisestä ON todella fiksua tehdä linjaus yrityksen someviestinnässä. Käyttääkö, vaiko ei. Ja jos käyttää, minkälaisia hymiöitä käytetään ja minkälaisissa julkaisuissa.

    Koronan vaikutus näkyi viestintävälineissä sanojen vapaamuotoisuudessa ja hymiöiden käytössä. Sitä viesti kotoa, keittiönpöydän äärestä, eikä toimistolta. Kun viestintäympäristö muuttui, muuttui myös viestit lähestyttävimmiksi -vapaamuotoisimmiksi. Se oli positiivinen muutos se. 

    Miten käyttää hymiöitä somessa?

    Hymiöitä löytyy todella paljon ja oikeastaan vain taivas on rajana. . . ja brändi.

    Kun haluat viestin läpi -tehostaa, korostaa, että julkaisu on huumoria, tällöin erityisesti hymiöiden käyttäminen on hyvä. Kun käytössä on kirjallinen viestintäväline, vääriinkäsityksien välttämiseksi ja asian korostamiseksi hymiö on oiva keino. 

    Mieti hymiöiden monimuotoisuutta. Osa hymiöistä sisältävät monitulkintaisen viestin -ehkä niitä kannattaa harkita julkisen yrityksen viestinnässä. Silmää iskevä ja irvistävä hymiö sekä erilaiset käsimerkit kannattaa sijoitella tarkkaan —tai jättää kokonaan pois. No, kuten mainittu. Hymiöitä on paljon. Ja yhtä monta käyttötarkoitusta niille on, kuin käyttäjää. Jos olet epävarma jonkun hymiön tulkinnasta, älä käytä sitä. MUTTA, siinä, missä on viesti, on niitä väärintulkitsemisia ja mielensäpahoittajia. Jokaisen miellyttäminen omalla viestillään ei vain yksinkertaisesti ole mahdollista. Älä edes pyri siihen, koska kadotat oman erottuvan tyylisi.

    #vinkki saat hymiölaatikon näkyville painamalla windows-näppäintä ja pistettä.  
    Eli kaksi nappulaa painat saamaan aikaan ja tadaa, pääset klikkaamaan hymiöitä 💎 

    Vastaa

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *